AUTOGÉN TRÉNING

Az autogén tréning (AT) egy relaxációs technika, amely J.H. Schultz nevéhez köthető. A relaxáció során testi-lelki-szellemi ellazultság jön létre: ebben az alvásközeli állapotban a test képes a saját önszabályozó rendszerének kontrollálásra, egyúttal erősíti a test öngyógyító folyamatait is.

Azzal, hogy az autogén tréning által megtanuljuk az autonóm idegrendszerünket ellazítani az eljárás a stresszel való megküzdésben is segít és csillapítja annak hatásait. A relaxáció során a “passzív koncentráció” segít abban, hogy hagyjuk, hogy az érzések csak megtörténjenek.

Az autogén szó arra utal, hogy a módszer a saját erőnket, aktivitásunkat használja. A szakemberrel való közös munka mellett az otthoni gyakorlás is nagyon fontos az autogén tréning elsajátításához. A rendszeres gyakorlás eredményei: rövidebb idő alatt nyugodtabb és mélyebb pihenés, nő a fizikai és pszichés tűrőképesség, javul a teljesítmény, fejlődik az önismeret. A tanulási folyamat végén a módszer használata beépül a mindennapi életbe ezáltal hozzájárul a közérzet és életminőség javulásához, felkészít a stresszel való megküzdésre, segít a konfliktusok megoldásában/feloldásában is.

Szakemberek

Testi működéseinkre két irányból lehetünk hatással: a periféria felől (izomtónus-szabályozás) vagy a verbális és emocionális ingerekkel az agykéreg felől.  Az AT során mindkét irányból hatunk a központi fiziológiai és pszichés működésekre, ebben rejlik a módszer gyógyító hatása. Az izomtónus és lelkiállapot kapcsolatára támaszkodik a módszer.

Például amikor idegesek vagyunk befeszülnek az izmaink, az izomtónus fokozódik. A relaxáció segítségével csökkenthetjük az izomfeszülést amely az agykéreg általi visszacsatolás hatására az idegesség érzését is csökkenteni fogja, nyugodtabbak leszünk.

A rendszeres gyakorlással képesek leszünk a “koncentratív önellazításra”  és ezzel el tudjuk érni a teljes testi-lelki-szellemi ellazultságot és a belső folyamataink kontrollálására is lehetőség nyílik.

Az autogén tréning segíthet a figyelem és koncentráció fejlesztésében.

Oldja a feszültséget, kezelhetjük vele a szorongást, csökkenthetőek a mindennapi stressz negatív hatásai.

Egészségfejlesztő és immunrendszer erősítő hatása is van. Hozzásegít a nyugodtabb, pihentetőbb alváshoz. Szomatikus tünetek is enyhíthetőek vele.

Testi önismeret és a személyiség fejlődik

Serkenti a test regenerálódását, mozgósítja a belső erőforrásokat.

A relaxáció ülő- vagy fekvőhelyzetben történik, az ülések során a szakember vezeti végig a szövegen a klienst. A gyakorlás során “autogén tudatállapotban” kerül sor a nyugalmi tónusra való átkapcsolásra. Ez az állapot teljesen természetes és jól ismert mindenki számára, ez az alvást közvetlenül megelőző állapot. Ilyenkor a külvilág zajai eltompulnak, a figyelem a belső működésekre, képekre, érzésekre, fantáziákra fókuszál.

Ebben az ellazult állapotban végezzük a gyakorlatokat.  Az autogén tréningben hat alapgyakorlat van : nehezedés, melegedés, szív, légzés, napfonat (plexus solaris), homlokhűvösség. Ezek segítségével a különböző testrészek és szervrendszerekre irányul a passzív koncentráció.

Az új elem gyakorlása után kerül sor az élményfeldolgozásra, asszociációkkal és személyes jelentéssekkel dolgozunk, ez adja a módszer önismereti részét.

Egy ülés 50 perces.

Ennek során:

  • megbeszéljük két ülés közötti gyakorlások közbeni élményeket, felmerülő aktualitásokat
  • vezetett relaxáció, az AT következő elemének gyakorlása
  • élmények átbeszélése, önismereti kérdések

Két ülés között naponta kétszeri otthoni gyakorlás szükséges a módszer megfelelő elsajátításához.

Az AT elsajátítása 12 alkalommal történik. A közös munkát egy első interjú előzi meg. Az ülések hetente egy alkalommal vannak, 50 perchosszúságúak. A módszer fontos része a napi kétszeri otthoni gyakorlás(napi maximum 30 percet vesz igénybe) és a naplóvezetés.

Az autogén tréning elsajátítása mindenki számára hasznos lehet, mivel a tanulásnak önismereti része is, azaz nem csak egy relaxációs módszert kapunk hanem a személyiségünk is fejlődik.

Ajánljuk azoknak, akik

  • szeretnének az önismeretükkel foglalkozni
  • sportolnak és szeretnének hatékonyabban lazítani és jobban alkalmazkodni
  • úgy érzik, hogy a mindennapi stressz miatt feszültek
  • életmódváltásukat szeretnék megtámogatni
  • gyakran érzik magukat ingerültnek és fáradtnak
  • nem tudnak kikapcsolni
  • nehezen koncentrálnak
  • szoronganak, félénkek
  • izomfeszültséget tapasztalnak
  • fej vagy hát és derékfájásukat enyhítenék
  • nehezen alszanak el, szeretnének az alvásminőségükön javítani