FÓKUSZOLÁS

A fókuszolás önismereti és személyiségfejlesztő módszer.

Befelé figyelés – önvizsgálat – önkorrekció – önfejlesztés – önsegítés.

Megnyugvás – relaxáció – figyelem önmagunkra.

 

A Gendlin-féle fókuszolás tudatos átlépés egy különleges, hétköznapitól eltérő figyelmi állapotba. Abból az alapgondolatból indul ki, hogy létezik egyfajta testi tudatosság, belső bölcsesség – testünk bölcs, minden pillanatban tudja, hogy mire lenne szükségünk, jól ismeri múltunkat, sebeinket, örömeinket, erőforrásainkat,  illetve aktuális problémáink okait, gyökereit. A fókuszmunka során megtanulhatunk a különböző élethelyzetekhez kapcsolódó testi érzetekre figyelni, belső tudásunkat segítségül hívni. A testünkkel való kommunikáció lehetővé teszi saját igényeink felismerését, testi és/vagy lelki panaszaink hátterének megértését, és elraktározott sérelmeink, elakadásaink, feszültségeink oldódását.

Szakemberek

A módszer megismerése, elsajátítása mindenkinek segítséget jelenthet a mindennapi nehézségek, problémák, elakadások leküzdésében. A személyiségfejlesztő és önismereti célú fókuszmunka támogathatja a személyt erőforrásainak kihasználásában, valódi önmegvalósításában. Különösen ajánlott a fókusz módszer elsajátítása olyan személyeknek, akik valamilyen pszichoszomatikus betegséggel, vagy testi feszültséggel, tünettel küzdenek. Segítségül hívható akkor is, ha szorongásból adódó nehézségek gátolják a fesztelen mindennapjait. Döntési helyzetben is kiválóan alkalmazható, valamint a saját testünkkel való kapcsolat újrafelfedezésének is nélkülözhetetlen eszköze.

A fókuszolás a humanisztikus pszichológia irányzatához sorolható. Eugene T. Gendlin, osztrák származású pszichoterapeuta nevéhez köthető a fókuszolás elmélete és módszere, melyet több évtizedes terápiás tapasztalata alapján dolgozott ki.

Önismeretünk mélyítésének, személyiségünk fejlesztésének hatékony eszköze lehet a fókuszolás módszerének megismerése és elsajátítása. Különösen hasznosnak bizonyul a tudatosan és/vagy verbálisan nem hozzáférhető tartalmak megértésében, erőforrásaink felismerésében és használatának megtanulásában. Eredményesnek bizonyul különféle testi, lelki problémák, nehézségek kezelésében is.

Sokszor tapasztaljuk, hogy bizonyos esetekben a különböző verbális terápiák nem hoznak jelentős javulást, a tünet enyhítésén túl nem járulnak hozzá az egyén mentális és/vagy fizikai jóllétének helyreállításához. Ezekben az esetekben a nonverbális módszerek bizonyulnak hasznosnak, olyan megoldásnak, mely során a tudatos szintet és a különféle lehetséges értelmezéseket félretéve juthatunk el az adott probléma megoldásához.